top of page

"זו הייתה ערימה של פוקסים, הוצאתי ספר וזה תפס"

עומר ברק (33), היה עיתונאי שלא תיאר לעצמו שספרו "לחוץ חתונה" יהפוך להצלחה. "חשבתי שהספר הולך לשכב על המדפים ולהעלות אבק וזה יהיה מביך". עכשיו הספר מעובד לסרט שיביים גורי אלפי, כשבמקביל הוא עובד על סדרה חדשה לערוץ 2 ומנחה סדנאות כתיבה


ספרו של ברק הנקרא "לחוץ חתונה" והוא אנטיתזה לגבר הקלאסי. בעוד בעולם הסטראוטיפי בו אנו חיים נהוג לחשוב שהאישה היא זו שתמיד תרצה להתחתן ולמסד את הקשר, ואילו הגבר יגיד בהומור ללא רגש שזו טעות חייו, ברק מצייר תמונה הפוכה. אולי כי הוא גבר מעט שונה, כזה שחובב קומדיות רומנטיות.


לפני הטייטל 'סופר', עומר ברק מגדיר את עצמו קודם כל עיתונאי, אולי כי משם הכל התחיל. "זה מה שאני יודע לעשות מגיל 15", הוא אומר. את דרכו המקצועית התחיל בעיתון 'שבעה ימים' אותו עזב בעקבת הצלחת הספר, ההזדמנות שקיבל לסדרה והסדנאות שהוא מעביר יחד עם העיתונאי רענן שקד.


הרעיון לספר הגיע מהזדמנות שקיבל ברק בגיליון יום העצמאות של 'שבעה ימים' איי שם לפני 10 שנים. "מגזין יום העצמאות הוא האולימפוס של השנה. ככתב צעיר בן 22 לא היה לי סיכוי לכתוב בו", אומר ברק. במערכת העיתון נולד הרעיון לצאת ל-30 דייטים ב-30 ימים ודנה ספקטור, שהייתה עורכת העיתון דחפה את ברק למשימה. "זה היה טירוף מוחלט. הייתי צריך לצאת עם 30 בחורות ב-30 יום והייתי 42 קילו יותר מאשר עכשיו ובלי יכולת להתחיל עם שום בחורה, אבל ידעתי שזו ההזדמנות בשבילי", אומר ברק ומוסיף: "אז קפצתי ראש לתוך זה וכך נולדה הפרסונה של גבר לחוץ חתונה כי נורא רציתי לצאת "גבר", אבל הייתי גרוע בזה, כי אני גבר חובב קומדיות רומנטיות וזה באמת תפס".

"הכתבה קיבלה הדים פסיכיים. זה היה מדהים, תחשוב שאין טינדר", מסביר ברק. "מינו שתי מפיקות לפרויקט והן רשמו אותי לכל אתר הכרויות אפשרי".


מכתבה לספר


ברק הסתובב עם הרעיון לספר הרבה זמן ולקח לו שנתיים לכתוב אותו. "תמיד עבר לי בראש מי הולך להתעניין בגבר לחוץ חתונה? גם קומדיה רומנטית – שאין כאלה בישראל וגם הכותב הוא גבר? חשבתי שהספר הולך לשכב על המדפים ולהעלות אבק וזה יהיה מביך". את ההצלחה לספר ברק מייחס ל-"ערימה של פוקסים". "הספר יצא בחודש פברואר שהיה יחסית מת, "אף אחד לא מוציא ספר בפברואר, כולם שומרים את הספרים לשבוע הספר. הוצאתי וזה תפס".


כששואלים את ברק מי קהל היעד של הספר הוא מחלק את התשובה לשניים. "כיוונתי לבנות, ופיללתי לבנים. הספר הוא דיון על גבריות ואני חושב שיש בספר שכבה שנשים לא יכולות להבין עד הסוף. מצד שני, נשים הם הקהל האידיאלי לקומדיות רומנטיות ונורא רציתי את האמון שלהן בספר".


"גם תמיד רציתי לכתוב משהו ישראלי – ספר היישר מפתח תקווה", אומר ברק ומסביר כי רוב הספרים בז'אנר מתורגמים והקורא הישראלי לא מבין את הבדיחות המקומיות עד הסוף. "את ענף הספרים הישראלי אפשר לסכם בקיבוץ, כיבוש או שואה, אז כתבתי קומדיה רומנטית. אין לנו ספרות כיפית והלוואי ויהיו עוד ובגלל זה נולדה הסדנה לספרות רומנטית".


"לא הייתי יכול לכתוב את לחוץ חתונה מנקודת מבט נשית"


אחד האתגרים של ברק בספר היה כתיבת הדמויות הנשיות בו, לשם כך הוא נעזר בנשים בחייו. "אפרת אשתי קראה את הטיוטות והעירה לי המון. אני מכיר הרבה נשים סופר מצליחות, חזקות ואסרטיביות והן עזרו לי להתמקד וחלק מהדמויות הן קומבינציה של כמה מהן".


"לא הייתי יכול לכתוב את 'לחוץ חתונה' מנקודת מבט נשית, ככותב בגוף ראשון, אני יכול לכתוב רק מנקודת המבט שלי", אומר ברק. "מבחינתי לנסות לכתוב אישה בגוף ראשון זה האולימפוס של הכתיבה, אתגר שאין כמותו ואנסה לעשות את זה בעתיד, למרות הסכנה שבכתיבת קלישאות. אני יכול לכתוב שיחות עם נשים אבל לא באמת להיכנס לראש שלהן".


אמו של ברק עוסקת במגדר וממנה הוא קיבל המון השראה בכתיבת הספר ובהסתכלות על החיים. "בספר יש את אמא של אדם, שהיא דמות שמאוד משפיעה עליו, גם בזכות העיסוק שלה כפרופסור למגדר והעובדה שהאבא לא נוכח", אומר ברק. כמו בספר, גם בחייו, מגדור עבור ברק היה מעניין ומורכב. "אמא שלי דיברה על הדרת נשים מצד אחד ולימדה אותי לראות 'סקס והעיר הגדולה' ו-'אישה יפה' מצד שני. בעקבותיה נרשמתי ללימודי מגדר והייתי הגבר היחיד עם עוד 180 נשים והיו שם שתי מרצות שרק פמפמו שנאת גברים ו'הגברים אשמים' ו-' העולם הוא פטריארכלי' – אז פרשתי אחרי שני סמסטרים".


גם עבור ברק, שמבין לעומק את נושא ההדרה הנשית, יש גבול מסוים להכלה. הוא מסביר שדווקא לנשים יכולות להיות מגוון זהויות בניגוד לגברים. "היום נשים יכולות לעשות הכל – קריירה, משפחה, אמא, להישאר רווקה, להיות אסטרונאוטית או עקרת בית - זה פמיניסטי וזה פמיניסטי - הכל פתוח, ואצל גבר יש שני מצבים: קוף או גיי. הקונספט הזה של גבר עם רגשות נראה כלפי חוץ כאמירה נורא חתרנית – אבל בסך הכל אני אומר פה שיש גבר שרוצה להתחתן, רוצה למצוא את האחת שלו, להתמסד ולהיות אבא".


ברק מעביר סדנאות כתיבה יחד עם העיתונאי רענן שקד, אותו הכיר בעיתון 'שבעה ימים'. בסדנאות הם מלמדים כתיבה בגוף ראשון. "אנחנו לוקחים כותבים צעירים ומנסים להפוך את הסיפור הפרטי שלהם למשהו שיעניין את ההמונים. כל מה שהם צריכים זה כישרון ואומץ". סדנה נוספת נקראת 'כותבים סיפור אהבה', "שהיא היחידה בארץ לכתיבת קומדיות רומנטיות", מסביר ברק.


העבודה עם רענן שקד מאוד מאתגרת את ברק כי לדבריו הם שונים בתכלית. "בסדנאות יש מקום לשונות בנינו, אנחנו די משלימים אחד את השני. אנשים מגיעים לסדנה ומקבלים שתי דעות על אותו קטע. אני מכיר את השונות ואוהב אותה. זה לא שאני תמיד חושב שאני צודק. הוא מבין מה שאני אומר ואני מבין מה שהוא אומר וגם אם ההסתכלות שלנו שונה אנשים מאוד אוהבים את זה".


מספר לתסריט


הצלחת הספר הציבה לברק אתגר חדש והוא להפוך את הספר לסרט. "המעבר נורא קשה. בספר אין לך מגבלת עמודים וגם אין לך מגבלת תקציב – רוצה מטוס? קיבלת. רוצה לעקוף את האבטחה בנתב"ג? הצלחת. בסרט או סדרה יש מגבלת תקציב והיגיון. אנחנו מדברים פה על 70-80 עמודים של תסריט, צריך לדחוס ולעשות ניתוח לב פתוח לספר שלך".




בנוסף לעיבוד הספר לסרט ועבודתו בסדנאות הכתיבה, ברק עובד על קומדיה רומנטית חדשה לערוץ 22, בכיכובה של גל גדות ועל ספרו השני. לסיום, שאלנו את ברק איזה טיפ הוא יכול לתת ליוצרים צעירים ומבחינתו אין קיצורי דרך. "הטיפ הוא פשוט לעשות בלי קיצורים. אנשים שרוצים להוציא ספר מגלים בשלב כלשהו כמה עבודה זה דורש וחושבים שאפשר לעשות קיצור דרך - אי אפשר, אם אתה רוצה לכתוב ספר - פשוט תכתוב ספר ואז תתקן ותכתוב שוב".







הכתבות אחרונות
bottom of page