top of page

דיגיטלי או מודפס -זו הבחירה שלכם

בעולם שהולך לכיוון הדיגיטלי, עולם שבו אומרים שהדיגיטלי דוחק את הפרינט ומשאיר אותו מאחור, עם המהפכות הטכנולוגיות שמתרחשות, שוק הספרים משתנה ללא הרף והקורא צריך להחליט מה הוא מעדיף – להיצמד לפרינט או להתחיל לקרוא ספרים דיגיטליים | תחקיר מערכת



בעבר הייתה אופציה אחת, ספר מודפס. הדרך היחידה לקרוא הייתה בספרים מודפסים. כיום, התפתחות הטכנולוגיה השפיעה גם על אפשרויות הקריאה וכיום ניתן לקרוא ספרים שלמים באייפד, בקינדל, במחשב ואפילו בטלפון הסלולרי.


ספר מודפס הוא טקסט מודפס או כתוב בכתב יד בנושא מסוים, שדפיו כרוכים יחדיו, לעומתו ספר דיגיטלי הוא תוכן המוגש לקורא בצורה דיגיטלית, כקובץ הנקרא במחשב, טאבלט או בקורא ספרים אלקטרוני. הספר הדיגיטלי הוא לעתים המקבילה האלקטרונית לגרסה הפיזית ולעתים הדיגיטלי עומד בפני עצמו.


בשנים האחרונות נמשך גידול הדרגתי בהטמעת הספר הדיגיטלי בעולם הספרים, בתחילת הדרך נראה היה שהספר האלקטרוני נמצא בדרך לעקוף את הספר הפיזי בהיקף המכירות, בדיוק כפי שמכשירי ה- MP3 השכיחו את הקלטות והדיסקים. אבל, נראה שבישראל עדיין מדובר בנתח שולי מצריכת הספרים במדינה.


לכל גרסה יש יתרונות רבים, הקורא הדיגיטלי זוכה בגישה לספרים מכל העולם בלי לצאת מהבית. ספר מודפס קשה לעדכן, כל שינוי או עדכון (אפילו של מילה אחת) מצריך הדפסה מחודשת ולעומתו, ספר אלקטרוני ניתן לעדכן תוך שניות ולהעלות לאינטרנט, לכן הוא "ירוק" יותר. בזכות הגישה הנוחה לאינטרנט, הקורא יכול לגשת למקורות חיצוניים: הפניות, קישורים לסרטונים ותמונות וגם לשלוט בגודל הטקסט ובתצוגת העמוד.


בנוסף, הצרכן חוסך באחסון ובנשיאה קלה של כלל הספרים במכשיר אחד. אך זה לא החיסכון היחידי, גם בגזרת המחיר, הספר הדיגיטלי זול יותר מהגרסה המודפסת: לצורך הקריאה יש לקנות מכשיר תומך בעלות חד פעמית ואחריה ניתן לרכוש ספרים במחיר זול יחסית, לדוגמה: באתר 'ביבוקס', ניתן למצוא גרסה דיגיטלית בחצי מחיר מהמקבילה המודפסת והאתר 'אינדיבוק' מציע לקוראיו מבצע של חמישה ספרים במאה שקלים לגרסה דיגיטלית לעומת שני ספרים מודפסים במאה ועשרה שקלים.


מכירת ספרים באתר 'ביבוקס'



המבצעים באתר 'אינדיבוק'


הספרות המודפסת נשארה פופולארית בקרב הקוראים שימצאו בה יתרונות רבים: ראשית, לדפים בספר המודפס יש ריח ומרקם ייחודי - ספר דיגיטלי עם ריח טרם נוצר וחווית הגלילה אינה משתווה לחוויות הדפדוף. בנוסף, ישנם פלחים באוכלוסיה שאינם מכירים או לחילופין נרתעים מטכנולוגיה, בין אם מדובר בדור מבוגר או באנשים שטכנולוגיה אינה טבעית עבורם - קריאת ספר מודפס מהווה הרגל ומבחינתם זו הדרך היחידה לצרוך ספרים.


ספרים הם דרך מצוינת להעביר את הזמן ומתאימים במיוחד לאוכלוסיה היהודית בשבתות וחגים, בהן חל איסור על שימוש בחשמל ובאמצעים אלקטרוניים. נוסף על כך, בחיי היום יום, בהם רוב האנשים אינם מרימים את העיניים מהמסך, ספר פיזי מהווה בריחה וניתוק מהמציאות ונותן זמן להטעין את שלל המכשירים האלקטרוניים.


העדפות הצרכן הישראלי


בארבע עשרה השנים האחרונות, לקראת כל שבוע ספר, מפרסמת הספרייה הלאומית את נתוני ההוצאה לאור של השנה שחלפה, תחת השם "מה קראנו בשנה האחרונה?". לפי הדו"ח האחרון (יוני 2017), בשנת 2016 יצאו לאור כ-7300 ספרים בדפוס מתוכם 88.9% פורסמו בעברית, 4.4% באנגלית וכ-3.3% פורסמו בערבית. בנוסף, 82.5% מכלל הספרים שיצאו לאור ב-2016 הם ספרי מקור.



הספרייה הלאומית שמטרתה איסוף ושימור אוצרות הידע, המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל העם היהודי, מנסה לשמר את היצירה הדיגיטלית באוספי הספרייה, אך למרות חוק הספרייה הלאומית, התשס"ח-2007, לפיו יש חובה למסור לספרייה כל פרסום שמופק בישראל בלמעלה מ-50 עותקים, בספרייה נקלטו רק 129 ספרים דיגיטליים בשנת 2016.


עוד עולה מדו"ח הספרייה הלאומית שכמעט 40% מהספרים המסחריים יוצאים לאור על ידי עשרת ההוצאות לאור הגדולות וכ-46% מהספרים יוצאים לאור על ידי 200 ההוצאות הקטנות. בפניות רבות להוצאות ספרים, חנויות ספרים ואתרי מכירה דיגיטליים, נוכחנו לגלות כי הוצאות הספרים אינן מעוניינות לחשוף את נתוני המכירות ואילו חנויות הספרים ואתרי המכירה הדיגיטליים, אינן מנהלות מעקב אחר נתוני המכירות או שגם הן אינן מעוניינות לשתף את הנתונים והעדפות הצרכנים.


לעומת נתוני הספרייה הלאומית, בינואר 2017, התפרסמו נתוני סקר TGI, המשקף את התקופה שבין ינואר לדצמבר 2016. בסקר עורכים מעקב אחר התנהגות הצריכה והשירותים של האוכלוסייה בישראל. לטובת הסקר נערך מיצג עם כ- 4.2 מליון נפש מהמגזר היהודי, בגילאי 18+. הנתונים מראים ש- 55.8% מהנשאלים בסקר הביעו הסכמה עם ההיגד "כעת כאשר אני משתמש באינטרנט אני קורא פחות עיתונות מודפסת", בהשוואה ל 48.6% ב- 2015. בנוסף, רק 26.9% אמרו שיוכלו להסתדר ללא האינטרנט בסמארטפון, לעומת יותר מ- 41% בשנים קודמות. ניתן לראות כי הצרכנים הישראלים, זנחו את המדיה המודפסת ועברו לצרוך תוכן במדיה הדיגיטלית.


למרות שלא נמצאו נתונים מדויקים הנוגעים בחשיפה לספרות הדיגיטלית, נראה שמתוצאות הסקר ומנתוני הספרייה עולים נתונים שונים, שכן, הצרכנים הישראלים מעדיפים לצרוך תוכן בצורה דיגיטלית, אך לא ספרים.



אז האם הצרכן הישראלי מעדיף לצרוך ספרים בגרסה המודפסת או במקבילה הדיגיטלית?


במסגרת משאל קצר של מערכת "מהניילונים – הבמה שלכם", השתתפו 60 צרכנים, מתוכם 55% גברים ו- 45% נשים וחשפו את העדפותיהם הספרותיות - קריאת ספרים בצורה דיגיטלית לעומת ספרים בגרסה המודפסת. 65% מהעונים על הסקר מעדיפים לקרוא בספר מודפס, רובם מדגישים שהבחירה בספר המודפס היא בזכות תחושת הדפים, 28% מעדיפים את הגרסה הדיגיטלית, לרוב בזכות הזמינות והמחיר הזול ו- 7% ציינו שאין להם העדפה והם קוראים ספרים גם בגרסתם הדיגיטלית וגם בגרסתם הפיזית.


במשאל השתתפו גם מספר סופרים 'מהניילונים', שסיפרו על העדפתם הספרותית והוסיפו מידע על תהליך השיווק וההוצאה של ספרם האישי. הסופר אלון ירושלמי, מחבר 'שקשוקה משוגעת', הוציא את ספרו בשתי הדרכים, אך סיפר שהוא לא מאמין בגרסה הדיגיטלית "לא שמתי דגש מיוחד על שיווק הספר הדיגיטלי, לא בטוח כמה משתמשים באמת קוראים ככה". והוסיף שבזמן המו"מ עם המוציא לאור, קיבל את הוצאת הספר הדיגיטלי ללא עלות, כי "הרגיש לי שגם המוציא לאור לא מאמין בדרך הזו".



לעומתו, דרור קסטל, מחבר 'לחיות. יותר או פחות', מספר שהוא כמעט ולא מצליח למכור ספרים מודפסים, "אני מוכר מודפס, אבל לא קונים. יותר קל להגיע לאנשים עם לינק". הסופר מור אופק, מחבר 'כיבוי אורות' סיפר שהספר שלו נמכר יותר בגרסה הדיגיטלית, אך זה רק "מנקודת המבט המצומצמת של 'כיבוי אורות', ברור שהעולם עובר לדיגיטלי, ישראל קצת מאחור".


לחוויה של קניית ספר חדש אין תחליף, על אף היתרונות של כל צורת קריאה, הצרכן הישראלי לא החליט לחלוטין והדעות חלוקות. אז בפעם הבאה שתרצו לקרוא ספר תבדקו את האופציות, ותבחרו את מה שממלא את חווית הקריאה שלכם, העיקר שתמשיכו לקרוא.






הכתבות אחרונות
bottom of page