top of page

כוכב נולד - בשיטת הכל או כלום

השנה האחרונה הייתה שנה מצוינת בה אמנים רבים פנו ללב ההמונים וזכו להגשים חלום. מערכת 'ניילונים- הבמה שלכם' מציגה את נתוני שנת 2016 בפלטפורמת מימון ההמונים - הדסטארט



בשנים האחרונות, אמנים רבים פועלים על מנת לצבור את ההון הדרוש בכדי להפיק אלבום משלהם או לכתוב ספר באמצעות מיזם "הדסטארט". אותם אמנים הם הבסיס לפעילות האתר 'ניילונים – הבמה שלכם', כי אמנים - חדשים וותיקים כאחד מחפשים אחר מישהו שיאמין בהם.


הדסטארט (Headstart) היא פלטפורמת מימון ההמונים הראשונה שקמה בישראל (2011) עבור פרויקטים ויזמים יצירתיים. מאחורי הרעיון להדסטארט עומדים יוסי מאירי, מעיין מלצר ויונתן גל, שהקימו אתר בהשראת אתר Kickstarter האמריקאי (2009), שמיועד לגיוס כסף מההמונים. מקימי האתר סיפרו שהמטרה בפלטפורמה היא "לעזור לפרויקטים יצירתיים לצאת אל העולם הגדול. כל פרויקט הוא יצירה ייחודית של מישהו כמוך. מאמץ כנה של בנאדם אמיתי לעשות משהו שהוא אוהב".


כל יוצר נכנס לתהליך במסגרתו בונים קמפיין, קובעים תאריך ויעד כספי ומקווים לעמוד בהם. היוצרים משתפים את הפרויקט בקרב חבריהם ומכריהם, מקווים להוכיח את התועלת בפרויקט, לסחוף אחריהם כמות תומכים גדולה שתצטבר לגיוס מימון משמעותי, במטרה להפוך את החלום למציאות. גיוס הכסף לא נעשה כתרומה - כל משקיע מקבל תמורה להשקעה שלו.


הדסטראט פועלת בשיטת הכל או כלום - בתום כל קמפיין, אם המטרה הושגה, היוצר מתקרב צעד נוסף להגשת חלומו, אם היעד לא הושג, הקמפיין ייעצר, התומכים לא יחויבו והיוצר יוכל ליצור קמפיין מחודש.


עד כה, ההדסטארט הגדול ביותר שמומן בישראל עמד על 1,565,714 ₪ ונקרא "מחזירים את יהודה הביתה". כמו כן, אותו קמפיין הגיע גם לכמות התומכים הגדולה ביותר עם 8,379 תומכים.


בתחילת חודש ינואר השנה, התפרסמו נתוני שנת 2016, שהייתה שנת מימון מוצלחת במיוחד. בשנה זו הסתיימו בהצלחה 599 פרויקטים, בסך של 29,305,064 מיליון ₪ ומ- 163,289 אלף תומכים ותומכות.


הנהנים הגדולים מהמגמה ההולכת ומתרחבת הזו של מימון המונים הם בעיקר סופרים ומוזיקאים, שהצליחו לדלג על ההוצאות לאור ומצאו דרך היישר אל לבם ואל כיסם של קהל האוהדים והתומכים.


בשנת 2016, התייצב תחום הכתיבה בראש עם 192 פרויקטים שגייסו ביחד מעל ל-7 מיליון שקלים. הבולט בתחום זה היה הפרויקט של דוד מייזלמן: 'שיירות של אחים', עם 606 תמיכות וגיוס של 153,700 אלף ש"ח.


בתחום המוזיקה- 122 פרויקטים הגיעו ליעדם עם סכום של מעל 6.2 מיליון ש"ח. כשהפרויקט הבולט בתחום היה של להקת עלמא , שגייסו 173,706 ₪, מ- 941 תומכים ותומכות .


לפי נתוני הדסטארט – עמוד הבית



לא קל להיות אמן בישראל. כל אמן, חדש וותיק, מחפש אחר מישהו שיאמין בו. מוזיקאים הבינו שהם יכולים להוציא אלבום או ספר בצורה כמעט עצמאית וללא מתווכים. התומכים מהווים קהל חדש ומשמשים עבור האמן רשת שיווק של ממש, קונים את היצירה ישירות ממנו ומשתתפים בעבודת ההפצה - כך נוצרים חלומות.







הכתבות אחרונות
bottom of page